Hoewel Linktree een handige tool is om meerdere links op één plek te delen, zijn er ook enkele nadelen aan het gebruik ervan. Ik leg uit waarom ik Linktree niet meer gebruik en geef een tip voor een Linktree alternatief!
Wat is Linktree?
Instagram-fans zullen het wel herkennen: in je profiel mag je maar 1 url plaatsen terwijl je liever meer webpagina’s wil delen met je volgers. Als je 10.000 volgers of meer hebt, kun je ook in Instagram Stories links delen via de Swipe Up functie. De rest moet het echter doen met 1 link in het profiel. En omdat Instagram daar voorlopig geen verandering in brengt, zijn er uiteraard wat alternatieven opgedoken waarmee je wel meer links kunt laten zien.
Linktree is daar één van de bekendste van. Het biedt de mogelijkheid een landingspage te creëren waarop je meerdere links kunt delen. Vervolgens kun je jouw gepersonaliseerde Linktree url posten in je profiel en voilà, je kunt mensen verwijzen naar diverse webpagina’s. Hartstikke handig! Toch gebruik ik Linktree niet meer. Sterker nog, ik heb een beter alternatief gevonden.
Waarom ik Linktree niet meer gebruik
Laat me je uitleggen waarom ik Linktree niet meer gebruik én hoe je dit eenvoudig zelf ook kunt doen door middel van een landingspagina op je eigen website.
Toch gebruik ik Linktree niet meer.
Sterker nog, ik heb een beter alternatief gevonden
De nadelen van Linktree
De grootste nadelen van Linktree zijn toch wel de beperkte mogelijkheden qua branding, inzicht in statistieken en opties om links te ordenen zoals je wil. Met de gratis versie zijn de mogelijkheden sowieso beperkt: je krijgt 4 opties om de lay-out aan te passen en ziet alleen hoe vaak in totaal op een link is geklikt.
Met de Pro versie heb je meer mogelijkheden; dat kost je wel $6 per maand. Voor dat bedrag krijg je onder meer extra lay-out opties, de mogelijkheid tot het verwijderen van de Linktree branding en een custom url mogelijkheid. Compleet aanpassen naar je eigen huisstijl is echter nog steeds niet mogelijk.
Wel betalen, weinig inzicht
Om iets aan te passen naar eigen wens en inzicht in statistieken te krijgen, betaal je dus $72 ofwel ruim €63 per jaar. En dan komen mensen niet eens rechtstreeks naar je blog: ze komen eerst terecht bij Linktree. Vanuit daar klikken ze hopelijk door naar je eigen website, wat je in je eigen statistieken echter minder duidelijk terugziet. Verkeer vanuit Linktree Pro wordt in Google Analytics weliswaar aangemerkt als Social, via het gratis account heb je die optie niet.
En het allergrootste nadeel? Als Linktree ineens offline gaat of Instagram besluit de links niet meer door te geven (in het verleden zijn Linktree url’s weleens als spam gemarkeerd) heb je helemaal niks!
Linktree alternatief: maak hem zelf!
Wat je beter kunt doen? Een landingspage maken op je eigen website! Daar heb je namelijk alles in de hand: van url en titel tot inhoud en lay-out. En je hebt beter inzicht in het aantal bezoekers via Instagram: via Google Analytics kun je namelijk precies zien hoeveel mensen op je landingspage binnenkomen en via welk kanaal.
Mijn Linktree landingspage op mijn eigen website, mét eigen huisstijl
Maak je eigen landingspage voor Instagram
Een eigen landingspage maken voor Instagram is simpel! Je hebt er alleen een eigen website of blog voor nodig en wat tijd. Een gepersonaliseerde landingspage voor je Instagram-profiel maak je al in 5 eenvoudige stappen:
- Maak een nieuwe pagina aan op je eigen website of blog en geef het een passende naam: Instagram, Links, of wat je voorkeur heeft.
- Maak buttons voor de links die je wil laten zien. Ik gebruikte hiervoor Canva, waar je gemakkelijk grafische ontwerpen kunt creëren, van presentaties tot social media posts. Ben je handig met Photoshop of Illustrator, kun je daarin natuurlijk ook je eigen buttons ontwerpen. En gebruik je Gutenberg editor van WordPress al? Dan kun je nog makkelijker blokken maken met links erachter!
- Upload je gemaakte buttons naar je website, plaats ze op je kersverse landingspagina en koppel ze aan de links die je wil delen. Je kunt er ook voor kiezen om met behulp van een widget of shortcode (afhankelijk van de mogelijkheden van je theme) een ‘recente posts’ toe te voegen, zodat automatisch je nieuwste berichten op de pagina komen te staan. Je kunt ook een profielfoto toevoegen, of een korte introductie over jezelf of je website.
- Zorg ervoor dat je de pagina mobiel-vriendelijk ontwerpt: dat is tenslotte waar mensen hem zullen bekijken. Hou dus rekening met de grootte van de buttons en met de hoeveelheid tekst: je wil mensen niet verwarren met een overdaad aan informatie.
- Publiceer hem en plak de url in je Instagram-profiel. En je bent klaar!
Helemaal niet ingewikkeld en een stuk logischer en voordeliger dan een landingspage via een externe website. En een stuk goedkoper, want je betaalt niets extra’s.
Dus heb jij je eigen website of blog en maak je gebruik van Instagram? Laat Linktree dan links liggen en maak gebruik van je eigen website!
1 reactie
Ik ben zo’n Linktree-gebruiker haha! Maar zelf ook nooit over nagedacht dat ik dit zelf kon maken…
Reageren is niet mogelijk.