Gebruik je Pinterest voor marketing, maar blijven de resultaten uit? Het zou best kunnen dat je onbewust een paar fouten maakt. Van het ontbreken van een goede strategie tot te weinig pinnen: hier zijn de meest voorkomende Pinterest-fouten en tips om ze te vermijden.
Maak jij deze 8 Pinterest fouten? (+ handige tip)
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is Pinterest geen social media platform. Want hoewel je hier ook andere profielen kunt volgen, is Pinterest veel meer een visuele zoekmachine.
Of je nu recepten zoekt, interieurideeën, mode of stijl of reisinspiratie, je kunt het vinden op Pinterest. Je persoonlijke tijdlijn is het verzamelpunt van Pinterest. Hier vind je nieuwe ideeën en pins, met aanbevelingen op basis van je interesses en gepinde afbeeldingen.
8 Pinterest fouten die je niet meer zal maken
Pinterest werkt voor afbeeldingen net zoals Google dat doet voor tekst: het is een krachtige zoekmachine die behoorlijk wat verkeer naar je blog of website kan brengen. Wereldwijd gebruiken meer dan 522 miljoen mensen Pinterest, dus de kansen zijn groot! Maar om echt succes te behalen, is het belangrijk dat je het slim aanpakt.
Denk aan het vergeten van een duidelijke call-to-action of het kiezen van de verkeerde zoekwoorden. In dit artikel bespreek ik de acht meest voorkomende Pinterest-fouten en geef ik je tips om ze te vermijden. Zo haal je het meeste uit je Pinterest-campagnes!
“Pinterest is een visueel ontdekkingsplatform waar mensen ideeën zoeken en bewaren en winkelen. Pinners gebruiken het om hun toekomst te visualiseren, van alledaagse beslissingen tot grote mijlpalen in het leven.”
1. Onvolledig profiel
Een van de eerste stappen naar succes op Pinterest is het aanmaken van een goed geoptimaliseerd profiel, samen met beschrijvingen die het verhaal van jouw merk duidelijk overbrengen. Neem de tijd om je Pinterest-profiel volledig in te vullen en zorg ervoor dat elk onderdeel een goed beeld geeft van jou en je bedrijf.
Bij het schrijven van beschrijvingen is het belangrijk om relevante trefwoorden te gebruiken. Zo vergroot je de kans dat je doelgroep jou makkelijk kan vinden via de zoekfunctie van Pinterest.
2. Website niet claimen
Grote kans dat je Pinterest – net als ik – eerst vooral hebt gebruikt om mooie plaatjes op te slaan. Wil je Pinterest gebruiken om meer verkeer naar je blog te trekken of zelfs klanten mee binnen te halen? Zorg dan dat je je website(s) claimt op Pinterest!
Als je je website claimt, krijg je namelijk toegang tot statistieken over de pins die je vanaf je website publiceert. Ook krijg je inzicht in de statistieken over de pins die anderen vanaf je website bewaren. Bovendien kan iedereen dan zien waar ze meer van je content kunnen vinden.
Daarnaast zullen je profielfoto en een volgknop voor je Pinterest-account zichtbaar zijn bij alle pins die afkomstig zijn van je website. Ook verschijnt er een wereldbol naast de URL van je website in je profiel. Als je een geverifieerde verkoper bent, zie je een blauw vinkje. Dat verhoogt meteen de betrouwbaarheid van je profiel.
3. Geen verticale afbeeldingen of verkeerde afmetingen
Eén van de belangrijkste kenmerken van Pinterest is het gebruik van verticale afbeeldingen. Gebruik verticale afbeeldingen van hoge kwaliteit die opvallen in de feeds van mensen. Pinterest zelf raadt een beeldverhouding van 2:3 aan (bijvoorbeeld 1000 x 1500 pixels). Andere verhoudingen kunnen ervoor zorgen dat je pin wordt afgekapt of de prestaties negatief beïnvloeden.
Zorg er dus voor dat de afbeeldingen die je op Pinterest gebruikt ook verticaal zijn en de juiste afbeeldingen hebben. Zoals hieronder.
4. Slechte foto’s of onleesbare tekst
De beste pins zijn visueel aantrekkelijk, vertellen een goed verhaal en zorgen ervoor dat mensen meer willen weten. Het is daarom belangrijk voor je Pinterest marketing om te zorgen dat Pins die je creëert, visueel aantrekkelijk en duidelijk leesbaar zijn.
Wist je dat 85% van de gebruikers Pinterest gebruikt op een mobiel apparaat? De Pinterest app heb je zo altijd bij de hand, onderweg of thuis, op je smartphone of tablet. Afbeeldingen van slechte kwaliteit of lage resolutie zullen lang niet zo effectief zijn als goed leesbare afbeeldingen van goede kwaliteit.
5. Geen beschrijving, keywords of hashtags
Pinterest is een virtuele zoekmachine en dus mogen zoekwoorden niet ontbreken in de beschrijving van je pin. Als je die niet toevoegt, is de kans dat mensen jouw pins vinden vrij klein. Zorg dus dat je een goede beschrijving toevoegt aan elke pin die je plaatst en gebruik tenminste 2-3 woorden (short tail keywords).
Ook hashtags kunnen tegenwoordig gebruikt worden op Pinterest, al zijn deze geen must. Doe vooraf onderzoek naar trending keywords en onderwerpen en neem deze mee in je beschrijvingen. Daarnaast kun je ook trends op Pinterest zelf verkennen en bepalen of het nuttig kan zijn om ze in je pins op te nemen.
6. Onjuiste of geen link
Als je pin een link bevat, controleer dan of de link (nog) actief is en snel laadt. Het advertentiemateriaal van je pin vertelt mensen wat ze kunnen verwachten als ze klikken. Zorg ervoor dat het overeenkomt met het onderwerp en de afbeeldingen van de website waar je naar linkt.
7. Te commerciële content
Veel Pinterest-marketeers maken de fout om hun posts en pins te voorzien van zware verkoopboodschappen of te directe promoties. Als je pins alleen maar gericht zijn op het verkopen van je product of dienst, zullen ze waarschijnlijk snel voorbij worden gescrold. In plaats daarvan kun je beter focussen op content die waarde toevoegt voor je volgers, zoals inspirerende beelden of handige tips.
Het draait om de juiste balans tussen promotie en waardevolle content. Deel bijvoorbeeld succesverhalen van klanten of creatieve ideeën die passen bij je merk. Zo vertel je een verhaal over wie je bent en maak je het voor mensen aantrekkelijk om je te volgen.
Handig: Gebruik Tailwind om je pins te plannen
Wil jij meer halen uit Pinterest? Maak dan gebruik van Tailwind en plan hiermee je content voor Pinterest. Zo kun je regelmatig nieuwe pins posten naar je profiel zonder er constant zelf mee bezig te moeten zijn. Tailwind heeft zowel gratis als betaalde opties. Meld je aan via deze link en ontvang een maand gratis!
8. Borden niet regelmatig bijwerken
Het up-to-date houden van je borden met nieuwe pins is belangrijk als je een actieve groep volgers op Pinterest wilt behouden. Consistent en regelmatig nieuwe content toevoegen, vooral op borden die veel verkeer krijgen, is echt een must.
Denk er ook aan om relevante content van anderen te delen en opnieuw te pinnen. Dit zorgt voor meer variatie en maakt je borden interessanter voor je volgers. Vergeet daarnaast niet om af en toe oudere borden op te frissen met nieuwe pins, zodat je die borden weer onder de aandacht brengt bij een breder publiek.