Voor je denkt: oh, met deze tips komt mijn website vanmiddag nog bovenaan de zoekresultaten van Google terecht… Helaas, SEO is een kwestie van lange adem. Je zult echt tijd moeten investeren in het optimaliseren van je website, niet alleen in SEO. Deze zeven SEO tips mag je in elk geval niet uit het oog verliezen.
Zeven SEO tips om niet uit het oog te verliezen
Search Engine Optimization (SEO) betekent zoekmachineoptimalisatie en houdt simpelweg in dat je ervoor zorgt dat je website goed vindbaar is voor zoekmachines als Google en Bing. En daarmee voor die o zo belangrijke bezoekers! Het omvat alle acties die erop gericht zijn om bezoekers naar je website te trekken, van goede content schrijven die de vraag van je lezer beantwoordt tot technische zaken die ervoor zorgen dat je website snel en bereikbaar is.
SEO bestaat uit drie belangrijke onderdelen:
1. Techniek (snelheid, mobiele weergave, sitemap, etc.)
2. Content (tekst, afbeeldingen en video)
3. Autoriteit (interne links, externe links, etc.)
Een kant-en-klare, supersnelle SEO-strategie bestaat niet. Elke website is anders, net als het doel van je website (of webshop of blog). Het is ook een doorlopend proces dat eigenlijk nooit af is, niet in de minste plaats omdat koploper Google regelmatig algoritmes verandert. Er zijn wél tips die je altijd vrij snel kunt doorvoeren. Deze zeven SEO tips helpen je al een stuk op weg.
7 belangrijke SEO tips (2020)
1. Ga niet voor de populairste zoekwoorden: gebruik long tail keywords
Het is allesbehalve makkelijk om bovenaan de zoekresultaten te komen, zeker voor populaire (korte) zoekwoorden. Je kunt beter voor ‘long tail keywords’ gaan: langere zoektermen die specifieker zijn. In plaats van ‘SEO’ kies je ‘SEO tips’ of ‘SEO tips 2020’. Er wordt beduidend minder op gezocht dan op SEO; de concurrentie is óók beduidend minder.
2. Keyword research: doe eerst zoekwoordenonderzoek voor je begint met schrijven
Voor je begint met schrijven is het een must om eerst een zoekwoordenonderzoek te doen. Dit kan met behulp van Google en andere online tools.
- Check hoeveel zoekresultaten naar boven komen
- Wordt er überhaupt op gezocht? Aan goed scoren op keywords met laag zoekvolume heb je nog steeds weinig
Bepaal aan de hand hiervan welke long tail keywords je wil gebruiken.
3. Vergeet keyword stuffing: gebruik waardevolle zoekwoorden en synoniemen hiervan
Als je de juiste zoekwoorden hebt bepaald, ga je aan de slag met het schrijven van je content waarmee je de vraag van potentiële lezers (en klanten) beantwoord. Als je met een artikel of website wil scoren, is het verleidelijk om deze propvol te stoppen met het keyword – ofwel zoekwoord – waarop je gevonden wil worden. Geen goed idee want naast dat het voor lezers niet prettig is, weten zoekmachines ook wel beter.
Gebruik in plaats daarvan dus synoniemen en relevante termen over het onderwerp. Een artikel over wat te doen tijdens een stedentrip Londen hoeft niet vol te staan met ‘stedentrip Londen’. Termen als ‘weekend in Londen’, ‘citytrip Londen’, ‘Londen Eye’ en ‘Buckingham Palace’ passen er prima bij en maken zoekmachines duidelijk dat je artikel tips voor een paar dagen in Londen geeft.
4. Optimaliseer je paginatitels
Je paginatitels (title tag) en meta-omschrijvingen zijn essentieel om gevonden te worden. Dat is namelijk het eerste wat een potentiële lezer ziet in Google of een andere zoekmachine. Met goede, duidelijke titels wil je in één oogopslag de aandacht trekken en een gebruiker veranderen in een lezer.
- Paginatitels moeten kort en beschrijvend zijn. Dus liever geen vage beschrijvingen, zoals
Homepage
voor je homepage ofProfiel
voor het profiel van een specifieke persoon. Je title tag mag niet langer zijn dan 55 tekens, langer valt wel uit het zoekresultaat. Zorg dus dat je zoekwoord vóóraan in de title tag staat. - Vermijd overmatig gebruik van zoekwoorden. Een titel als
'SEO, Search Engine Optimization, SEO tips'
is vaag en weinig uitnodigend. Je loopt zelfs het risico dat je website hierdoor sneller als spam wordt gezien.
5. En vul de meta-omschrijving in
De meta description – ofwel meta-omschrijving – is een korte beschrijving of samenvatting van de inhoud van je webpagina. Deze meta description staat direct onder de paginatitel in het zoekresultaat en is dus een van de eerste dingen die een gebruiker van je content ziet.
Wanneer je deze omschrijving niet zelf invult, gebruiken zoekmachines als Google zelf een stuk tekst met het zoekwoord. Dit hoeft echter niet de meest aantrekkelijke beschrijving te zijn. Zorg er dus voor dat je deze zelf invult en zo de gebruiker uitnodigt om lezer te worden.
- Gebruik je zoekwoord(en) in een duidelijke omschrijving.
- Maak concreet wat er op de pagina te vinden zal zijn en voeg eventueel een opdracht (call-to-action) of belofte toe zodat lezers weten wat te verwachten.
6. Maak gebruik van afbeeldingen en vergeet de alt-tag niet
Met een alternatieve tekst (alt-tekst) beschrijf je een afbeelding op je website, zodat zoekmachines als Google en gebruikers met een visuele beperking begrijpen waar de afbeelding over gaat. Deze alt-tekst wordt gebruikt door screen readers en zoekmachines. Voer je niets in, wordt de bestandsnaam gebruikt.
Door een goede alt-tekst bij je afbeeldingen te gebruiken, hebben zoekmachines extra informatie over de inhoud van de pagina. Daarnaast wordt een zoekresultaat aantrekkelijker en zijn je afbeeldingen beter vindbaar in Google Images. Het belangrijkst is nog wel dat het gebruik van alt-teksten ervoor zorgt dat ook bezoekers met een visuele beperking beter gebruik kunnen maken van je content.
Lees ook: 3 Simpele schrijftips die elke tekst beter maken
7. Schrijf voor mensen
Na al deze tips zou je haast vergeten dat je niet voor zoekmachines schrijft. Hoe belangrijk het ook is om je artikel en website te optimaliseren voor zoekmachines, het belangrijkste doel blijft uiteindelijk de lezer! De lezer die een probleem heeft, informatie of antwoord op een vraag zoekt of zich wil laten inspireren. Lost jouw content dat op, en zou je je content zelf willen lezen?