Wat is contentcreatie? In het kort betekent contentcreatie het creëren van content voor je doelgroep. Daarbij gaat het om unieke en waardevolle content waarmee je antwoord geeft op een vraag of mensen inspireert.
Wat is content?
Als je online actief bent, heb je waarschijnlijk al gehoord van “content maken.” Maar wat betekent dit eigenlijk? Content is een breed begrip dat je vooral in marketing en communicatie tegenkomt. Daarbij gaat het tegenwoordig vaak om online content, zoals teksten, foto’s en video’s. Maar ook offline content, zoals leaflets of flyers of zelfs een boek.
Content maken verwijst naar het proces van het produceren van diverse soorten informatie die online kunnen worden gedeeld. Dit kunnen tekstuele artikelen, afbeeldingen, video’s, infographics, podcasts en meer zijn. Contentcreatie is tegenwoordig een onmisbare marketingtool. Maar wat is contentcreatie nu eigenlijk?
Inhoudsopgave Klap uit
Welke vormen van contentcreatie zijn er?
Contenc creatie is een breed begrip. Er zijn veel verschillende vormen van content die je kunt creëren. Kies daarbij vooral de opties die het beste aansluiten bij je doelgroep en inhoud van je content. Denk daarbij ook goed na over de middelen die je tot je beschikking hebt, qua tijd, budget en kennis. Een mix van verschillende vormen van content werkt vaak het best.
Vormen van content die je kunt inzetten in je contentstrategie
- blogartikelen
- nieuwsbrieven
- foto’s en illustraties
- video’s
- podcast
- e-book
- infographic
- social media posts
- case study of white paper
Wat is een content creator?
Een content creator is iemand die content creëert voor (online) media, van tekstschrijver tot fotograaf en videomaker. Hoe word je nu een succesvolle content creator? Met deze eigenschappen kom je een heel eind!
Waarom is contentcreatie belangrijk?
Contentcreatie helpt om je online zichtbaarheid te vergroten. Het verbinden van lezers, gebruikers en klanten aan je merk en het bereiken van potentiële nieuwe klanten. Je deelt kennis, wekt vertrouwen en kunt zelfs als expert in je vakgebied worden gezien. Door het delen van je kennis werk je aan je autoriteit op je kennisgebied. En helpt het ook met linkbuilding uitbreiden – hoe beter en interessanter je content, hoe meer mensen er naartoe willen linken.