Wat is een contentkalender? In deze blogpost vind je praktische tips over hoe je een contentkalender kunt gebruiken om je contentstrategie te optimaliseren.
Wat is een contentkalender?
Als jij je bezig houdt met het maken van content voor blogs, emails of social media, heb je er ongetwijfeld weleens van gehoord: de contentkalender. Een kalender waarin je al je content voor een bepaalde periode plant. Bij goed gebruik is het een handig hulpmiddel bij het organiseren en plannen van je content.
Contentcreatie is een belangrijk onderdeel van veel moderne marketingstrategieën. Om consistent en effectief content te creëren, is een goede planning essentieel. Dit is waar een contentkalender van pas komt.
Een contentkalender, ook wel bekend als een contentplanning, is een visuele weergave van de geplande content die je in een bepaalde periode wil publiceren.
Met deze planningstool kun je op een systematische manier social media- en andere contentposts plannen en organiseren. Zo kun je makkelijker consistent blijven posten en een duidelijke strategie toepassen in je content en marketing.
Hoe gebruik je een contentkalender?
Zo’n contentkalender is dus een handige richtlijn voor het plannen van je content. Het maakt het gemakkelijker om de prestaties van je content te volgen en aan te passen, waardoor je beter kunt inspelen op de behoeften van je doelgroep.
Het is een handige roadmap voor het creëren, bewerken en publiceren van content op verschillende kanalen, zoals websites, blogs, sociale media, e-mails en andere marketingplatforms.
Zo gebruik je een contentkalender
In een contentkalender geef je ook aan welke content je waar, wanneer, voor wie en in welke vorm publiceert en – wanneer je met een team werkt – wie er verantwoordelijk voor is. In een contentkalender wil je de volgende dingen vastleggen:
- Titel en onderwerp
- Wie is (eind)verantwoordelijk voor de content?
- Status van de content
- Deadline: wanneer moet de content klaar zijn?
- Het moment van publicatie: wanneer wordt de content gepubliceerd?
Een contentkalender kan je helpen om de contentplanning te visualiseren en ervoor te zorgen dat je een evenwichtige mix van verschillende contenttypes en frequentie behoudt om je doelgroep betrokken te houden
Bepaal je doelgroep en contentdoelen
Voordat je aan de slag gaat met het maken van een contentkalender, is het belangrijk om je doelgroep en contentdoelen duidelijk te definiëren. Wie is je doelgroep? Wat zijn hun interesses, behoeften en verwachtingen? Wat wil je bereiken met je content, bijvoorbeeld merkbekendheid vergroten, leads genereren of klantloyaliteit opbouwen?
Door deze vragen te beantwoorden, kun je relevante content ideeën genereren en een gerichte contentstrategie ontwikkelen die aansluit bij je doelgroep en doelen.
Thema’s en content bepalen
Bedenk de thema’s en vorm van content die je wilt delen. Wat worden de hoofdthema’s voor je content? Bij soort content kun je denken aan blog posts, social media-berichten, video’s, webinars, of andere formats zoals infographics.
Kies een geschikt format en frequentie
Bepaal welke soorten content je wilt creëren en hoe vaak je wilt publiceren. Hou ook rekening met op welke momenten dit het beste bij je doelgroep past.
Het is belangrijk om een consistent format en frequentie te kiezen die haalbaar is binnen je beschikbare middelen en tijd. Bedenken dat je zeven dagen per week op verschillende kanalen iets wil publiceren, terwijl je daar niet genoeg middelen of tijd voor hebt is dus niet handig.
Plan vooruit en houd deadlines bij
Ik schreef het al eerder: een contentkalender stelt je in staat om vooruit te plannen en deadlines bij te houden. Zorg ervoor dat je realistische deadlines instelt voor het creëren, bewerken en publiceren van je content.
Zet de content in de kalender en hou deze vervolgens up-to-date. Wat zijn belangrijke momenten voor jou, je bedrijf en/of je doelgroep? Zijn er speciale (feest)dagen of events om op in te haken? Door vooruit te plannen en deadlines bij te houden, kun je ervoor zorgen dat je content op tijd en consistent wordt gepubliceerd. Als je doelen of omstandigheden veranderen, wil je ook je contentkalender aanpassen.
Content creëren
En dan is het nu tijd om ook daadwerkelijk met contentcreatie aan de slag te gaan! Maak de daadwerkelijke content volgens de planning. Schrijf blogposts, maak illustraties of infographics, of video’s voor social media, afhankelijk van wat je hebt gekozen als passend format en doel.
Monitor en evalueer je contentprestaties
Een contentkalender stelt je niet alleen in staat om vooruit te plannen, maar ook om je contentprestaties te monitoren en te evalueren. Hou dus bij welke content goed presteert in termen van betrokkenheid, conversies en andere relevante KPI’s.
Gebruik deze inzichten om je contentstrategie te optimaliseren en aan te passen waar nodig. Een contentkalender is een dynamisch document dat voortdurend kan worden bijgewerkt en verbeterd op basis van de prestaties van je content.